Reglementen

Afwezigheden

Om te kunnen slagen moeten leerlingen minstens 2/3 van alle lessen uit het lessenrooster aanwezig zijn. Gewettigde afwezigheden tellen mee als gevolgde lessen. Om een afwezigheid te wettigen heeft de academie een attest nodig. Gelieve bij afwezigheid dus meteen het correcte attest door te sturen naar het secretariaat. Doe dit bij voorkeur via het contactformulier. Naast afwezigheden die de leerling/ouder zelf kan wettigen via een attest, kan de academie ook beslissen afwezigheden te wettigen. Meld elke afwezigheid dus zeker aan het secretariaat of de leerkracht.

Een overzicht van de gewettigde afwezigheden en bijhorende attesten vind je hier.

Academiereglement

Het actuele academiereglement van de kunstacademie kan je hier nalezen. Je vindt er bepalingen over de aan- en afwezigheid van leerlingen, de organisatie van de lessen of vervangende activiteiten, de leefregels die gelden in de academie, enzovoort. Het digicharter vind je hier.

Alternatieve leercontext

Leerlingen in het deeltijds kunstonderwijs kunnen een deel van hun leerervaring opdoen buiten de schoolmuren van de academie, vergelijkbaar met werkplekleren in het secundair onderwijs. De overheid noemt deze formule ‘leren in Alternatieve LeerContext (ALC)’.

Ook in onze kunstacademie kan bv. een leerling muziek op die manier een aanvraag doen om het vak groepsmusiceren te vervangen door het regelmatig bijwonen van de repetities van de harmonie of fanfare. Deze vorm van leren beperkt zich overigens niet tot muziek, maar kan voor elk domein.

De aanvraag om een vak te volgen in een alternatieve leercontext komt in de eerste plaats van de leerling zelf (en niet van een vereniging). Indien de vereniging in kwestie nog niet verbonden is aan de academie als alternatieve leercontext, moet de academie nagaan of de vereniging aan de voorwaarden voldoet. Hiervoor werd door de onderwijsinspectie een generiek toetsingsinstrument opgesteld. Op basis daarvan stelde de academie een screening op in de vorm van een lijst met nodige documenten. De documenten worden door de vereniging via mail aan de directie van de academie bezorgd. Deze stellen de academie meestal in staat om te oordelen of een vereniging geschikt is om te fungeren als ALC. De finale beslissing of een vereniging al dan niet kan fungeren als alternatieve leercontext ligt bij de directie van de academie. De academie koppelt haar beslissing altijd terug aan de leerling en de vereniging in kwestie.

Indien een leerling een vak wil volgen in de alternatieve leercontext met een vereniging waar de academie reeds een overeenkomst mee afsloot, kan de leerling dit eenvoudig via de inschrijving aanklikken en kenbaar maken.

Bij de opstart van elk schooljaar zal de academie contact nemen met de leerlingen die een vak in de alternatieve leercontext willen volgen. De academie, de leerling en de alternatieve leercontext moeten immers jaarlijks de afspraken vastleggen in een ondertekende overeenkomst.

Voorwaarden voor de leerling (nadat de ALC goedgekeurd werd):

  • Je bent stipt aanwezig op activiteiten (repetities, concerten, ...) van je vereniging.
  • De aanvraag geldt steeds voor de periode vermeld in de overeenkomst en maximum voor één schooljaar.
  • Je blijft beschikbaar om mee te werken aan projecten van de academie als daar nood aan is.
Naar top